zondag 29 november 2015, 09:00 & 11:00 uur

Zondagsdiensten - Joseph Bondarenko: Wees Wakker

Gastspreker Joseph Bondarenko spreekt in beide diensten over het thema 'Wees Wakker'. Hij spreekt in het Russisch en zal in het Nederlands vertaald worden.

Bijbeltekst: 1 Petrus 5:8-11 NBV

X-pact diensten voor jongeren van 12-17 jaar.

Deze week en volgende weken: Gods Kingdom

Joseph (Iosef) Bondarenko is een van oorsprong Russisch-Oekraïense predikant en evangelist. Vanwege zijn evangelisatiewerk in de jaren ’60 en ’70, toentertijd illegale activiteiten, heeft hij meerdere gevangenisstraffen uitgezeten in Odessa en Kiev. Het heeft hem niet tegengehouden te blijven spreken over Jezus Christus, tot op de dag van vandaag. Zelfs in de gevangenis leidde Joseph mensen tot Jezus.

Joseph is jaren voorganger geweest van een baptistengemeente in Riga, Letland. In de jaren ’90, toen er meer godsdienstvrijheid kwam in Rusland, heeft Joseph meegewerkt aan het stichten van kerken in Siberië.

Deze enthousiaste senior van 79 jaar heeft veel meegemaakt en geleden in zijn leven. Hij heeft een krachtig verhaal over opkomen voor Jezus Christus, over vervolging, Gods genade, nabijheid en vergeving.

Tegenwoordig woont Joseph in Santa Barbara, Californië, Verenigde Staten. Hij is er betrokken bij de Slavische Evangelische Zendingskerk, een gemeente voor de grote Russisch sprekende gemeenschap in Californië. Hij is getrouwd met Maria, vader van vier dochters en een zoon en grootvader van enkele kleinkinderen.

Het spannende levensverhaal van Joseph Bondarenko is in boekvorm uitgekomen als The KGB's Most Wanted, in het Nederlands als Staatsvijand. Een bemoedigend verhaal over de vervolgde kerk in Rusland in de tijd van het IJzeren Gordijn.

Joseph Bondarenko is een van de sprekers op de Open Doors-dag 2015 op zaterdag 28 november en we zijn dankbaar hem op zondag 29 november als gastprediker in De Meerkerk te mogen verwelkomen. Zijn verhaal zal ons ook helpen de wortels van De Meerkerk beter te begrijpen. De ervaren roeping van onze predikant Wigle Tamboer ligt in de jaren ‘70 in een tijd waar Wigle nauw betrokken was bij de vervolgde kerk. Zo leerde Wigle zijn eerste geloofslessen juist van hen die vervolgd werden om de naam van Jezus Christus.